Beş Şeytan / The Five Devils
Beş Şeytan, intikam, erotizm, aşk ve kıskançlık dolu hikayesine, kuir detayını da ekleyerek seyirciyi büyülerken; kaotik ilişkileri olan bir aile içi dramaya da tanıklık ettiriyor.
2022 Fransa yapımı Beş Şeytan, izleyiciyi kendi tuhaf deneyimlerinden yakalayıp kuşatacak gibi de görünüyor.
75. Cannes Film Festivali’nde seyirciye sunulan Beş Şeytan, Léa Mysius‘in ikinci uzun metrajlısı olma özelliğini taşıyor. Yönetmeni ilk uzun metrajlı filmi Ava‘dan hatırlayanlar olacaktır. Orijinal adı Les Cinq Diables olan Beş Şeytan izleyici tarafından epey sevildi diyebiliriz.
Mavi En Sıcak Renktir filminde unutulmaz bir performansa imza atan Adèle Exarchopoulos, Joanne karakterine hayat veriyor. Swala Emati, Moustapha Mbengue, Daphné Patakia da ona eşlik eden diğer isimler olarak filmde yer alıyorlar; ancak filmin iç dinamiklerini kontrol eden asıl karakteri canlandıran Sally Drame, Vicky olmak için doğmuş diyebiliriz. Filmi tek bir türe dahil etmekse yeterli değil. Beş Şeytan‘ın; dram, romantik, fantastik, gerilim, kuir öğelere sahip, etkileyici bir film olarak zihninizde yer işgal edeceği kuşkusuz. Filmin 96 dakikalık ekran süresi olduğunu da ekleyelim.
Başlangıçta basit bir aile tablosu çizen hikaye, akış ilerledikçe izleyiciyi gerçeklikten alıp büyülü bir maceraya çıkarıyor. Filmin, Perfume : The Story of a Murderer (Koku : Bir Katilin Hikayesi) filmini fazlasıyla hatırlamamıza neden olan konusu, filmin tamamına sıkı sıkıya bağlanmamıza da neden oluyor. Jean-Baptiste Grenouille (Ben Whishaw) karakterinin Koku filminde diğer insanlardan ayrıştığı, karşılaştığı her kokuyu üretebilme özelliğini Beş Şeytan‘da Vicky’de görüyoruz. Anne, baba ve çocuk ekseninde akıp giden hayatlarına yıllardır görmediği halası Julia (Swala Emati) dahil olunca Vicky, birbirinden bağımsız nesnelerin kokularını karıştırarak geçmişte yolculuklara çıkmaya başlıyor. Ailesinin sandığından çok daha karmaşık bir geçmişi olduğunu fark edince, geçmişe yönelik bu yolculukları standart haline getiriyor. Hal ve tavır olarak çevresindeki akranlarına benzemeyen Vicky okulda da sorunlar yaşıyor. Fiziksel zorbalığa maruz kalmasına bir de eşsiz özelliği eklenince, Vicky karakteri üzerinden yalnızlık çeken bir çocuk portresi inşa ediliyor.
Film günlük akışında devam ederken izlediğimiz karakterlerin son halleri, seyirciyi başlarına neler gelmiş olabileceğini düşünmeye itiyor ve aklımızda beliren tüm sorulara Vicky’nin geçmişe yaptığı yolculukları sayesinde cevaplar veriyor. Annesinin, babasına değil de halasına aşık olduğunu ve aslında sandığından daha farklı bir kimliğe sahip olduğunu anlaması Vicky’i hem kızdırıyor hem de geçmişte yaşananları daha fazla merak etmesine neden oluyor. Sahip olduğu özellik bir tarafa, Vicky’nin herkes tarafından fark edilebilecek karanlık güdülere sahip olduğunu görüyoruz. Çocuk masumiyetine gölge düşüren karakterine rağmen Vicky’nin günün sonunda sadece anne ve babasını yanında isteyen bir çocuk olduğunu anlamak güç değil. Babasıyla daha mesafeli bir ilişkisi olmasına karşın, annesiyle daha derin bir bağının bulunması aralarına dahil olan halasına olan kinini arttırıyor.
Geçmişle bugün arasında köprü kuran Beş Şeytan‘ın, aynı zamanda gelecekten gelerek geçmişi kontrol etme gücüne sahip olduğunu da söyleyebiliriz. Annesi ve halası arasındaki ilişkiyi öğrenmesi, varlığını sorgulatan yegane fikir olarak Vicky’nin aklını meşgul etmeye başlıyor. Geçmişte yaşanan ayrılıklar yaşanmasa Vicky’nin hayatta bile olamayacağı gerçeği Vicky’nin tüm nefretini halasına yöneltmesine neden oluyor. Geçmiş sahnelerinde kimsenin göremediği Vicky’i sadece Julia’nın görmesi hikayeye ivme katan bir detay diyebiliriz; çünkü Julia’nın kimsenin göremediği Vicky’i görmesi hayatının tümüyle değişmesine neden oluyor.
Geçmişte yaşadıkları ırkçılık ve homofobik baskılar sonucu alınan kararlar, yaşanan değişikliklerse filmi siyasi bir film olmaya yönlendiriyor. Film, ırk ve kuir karşıtlığı olmasa bu üç insanın bambaşka hayatları olabileceğiyle de yüzleştiriyor. Bu yönüyle de pek çok bireyin kendisinden bir şeyler bulmasını sağlıyor.
Beş Şeytan özetle; intikam, erotizm, aşk ve kıskançlık dolu hikayesine, kuir detayını da ekleyerek seyirciyi büyülerken; kaotik ilişkileri olan bir aile içi dramaya da tanıklık ettiriyor.
2022 Fransa yapımı Beş Şeytan, izleyiciyi kendi tuhaf deneyimlerinden yakalayıp kuşatacak gibi de görünüyor.
Filme MUBI platformundan ulaşabilirsiniz.
Yönetmen : Léa Mysius
Senaryo : Léa Mysius, Paul Guilhaume
Görüntü Yönetmeni : Paul Guilhaume
Kurgu : Marie Loustalot
Müzik : Florencia Di Concilio
Oyuncular : Adèle Exarchopoulos, Noée Abita, Swala Emati, Daphné Patakia, Sally Dramé, Moustapha Mbengue, Patrick Bouchitey, Merwan Rim, Hugo Dillon, Antonia Buresi
Hala ‘ sı olarak degidtirmelisiniz Teyze’ yi .