Çaykovski’nin Karısı / Zhena Chaikovskogo
BİR İMKANSIZ AŞK ÖYKÜSÜ
“Çaykovski’nin Karısı” Serebrennikov’un en başarılı filmi. Kirill Serebrennikov filmlerinin demirbaş görüntü yönetmeni Vladislav Opelyants’ın katkısıyla kaliteli bir sinemasal dünya tasviri sunan “Çaykovski’nin Karısı”, 2.5 saatlik süresinde zaman zaman sarksa da, ana karakterin çılgınlığa varan fantezileriyle ilgiyle izlenebiliyor.
Film, bir kadını deliliğe götüren imkansız aşkı, sade, ağırbaşlı ama karanlık atmosferli bir sinema diliyle anlatıyor.
Yahudi bir baba, Ukraynalı bir annenin oğlu olarak 1969’da Rostov-na-Donu doğumlu yönetmen- senaryo yazar aktör Kirill Serebrennikov, Cannes Film Festivallerinin müdavimlerinden. 2016’da Belirli Bir Bakış bölümünde “Çırak / Le Disciple” ile yarıştı. Putin rejimi muhalifi olduğu için Rusya’da göz hapsinde bulunduğundan, 2018’de festivalde gösterilen “Yaz / Leto”nun, 3 yıl sonra “Petrov Grip Oldu / Petrov’s Flu”nun Cannes’daki gösterimlerine katılamamadı.
“Yaz / Leto” Brejnev ve Stalin Rusya’sındaki rock müziği tarihine odaklanan bir filmdi. “Petrov Grip Oldu” Sovyet sonrası Rusya’da yaşayan bir çizgi roman sanatçısının ve ailesinin hayatına odaklanıyordu. Bu gribe bulaşmak istemeyen jüri başkanı Spike Lee filmi ödül listesinin dışında tutmuştu. Ancak Putin’in koyu muhalifi ülkesinden çıkar çıkmaz soluğu Paris’te almış, sonra Berlin’e yerleşme kararını almıştı. Nitekim son filmi “Çaykovski’nin Karısı / Zhena Chaikovskogo”yu takdim etmek üzere Cannes’a geldi.
BENCİL, ÇIKARCI BİR BESTEKAR
Rus hükümetinin filmin ana yarışmadan çekilmesi için yapılan baskılara Cannes yönetimi direndi. “Leto”da sanatçının ifade özgürlüğünü savunan Rus sanatçı, ülkesinde günümüzde yaşanan trajediye yorum getirdi. Film ünlü besteci ile karısı Antonina Miliukova arasındaki fırtınalı ilişkiyi anlatıyor. Artık 50’sini geçen yönetmen “Çaykovski’nin Karısı”nda daha sinemasal ve derinlikli bir konuyla (bana göre) kariyerinin en başarılı filmine imza atmış.
Bizleri 19. yüzyıl Rusya’sına ışınlayan film ilk yarısıyla klasik Rus müziğinin en ünlü ismi Pyotr Çaylovski’yi ve çevresini anlatıyor. Devam bölümlerinde bestekarın Moskova Konservatuarındaki talebelerinden biri olan Antonina’nın aşık olduğu erkeği evlenmeye razı etme çabalarını ve evliliğinde yaşadığı kabusu izliyoruz.
Bestekarın kerhen kabul ettiği evlilik, müstakbel karısıyla bir pazarlık sonrası gerçekleşiyor. Çaykovski hem kendisi hakkında söylentileri bitirmek hem de karısının servetinenden yararlanmak istiyor. Düğün gecesi yapılan tören cenaze evini andırıyor, zifaf gecesinde sarhoş damat sızıp kalıyor. Bu garip evlilik hayatında karısını sürekli aşağılayan Çaykovski’nin erkek arkadaşlarına ve konservatuardaki genç erkek talebelerine Antonia’dan çok değer verdiğini görüyoruz. Bestekar “ben yalnız yaşamaya alışığım, evlilik bana göre değil” yalanına sığınıyor.
Çaykovski’nin resmi tarih tarafından saklanan eşcinsel kimliği evvelce Ken Russel’ın “Yalnız Kalpler / The Music Lovers”ta (1971) ele alınmış, bestekarı Richard Chamberlain, Antonina’yı Glenda Jackson canlandırmıştı. Film hastalıklı bir şekilde bağlı olduğu ve sevdiği adamın ilgisini kazanmak için her türlü fedakarlığı yapmaya hazır bir kadının talihsiz yazgısının öyküsü. Tutkusunun esiri olmuş Antonina’nın takıntılı bir aşktan deliliğe uzanan yolculuğunu Kirill Serebrennikov senaryosunda bir tarihi fresk kalıpları içinde işlemiş.
Bütün Rusyanın bildiği, tek Antonina’nın bilmediği eşcinsel Çaykovski, evliliği 2 sebepten kabul eder: Hakkındaki dedikoduları engellemek ve Antonina’nın parasına konmak. Çaykovski’nin kardeşleri Antonina’ya acı gerçeği anlatmalarına rağmen inatçı kadın pes etmez. Kirill Serebrennikov sinemanın en zayıf karakterli, en çıkarcı, en bencil,en fırsat düşkünü Çaykovski’sini senaryosunda işlemiş.
Kirill Serebrennikov filmlerinin demirbaş görüntü yönetmeni Vladislav Opelyants’ın katkısıyla kaliteli bir sinemasal dünya tasviri sunan “Çaykovski’nin Karısı”, 2.5 saatlik süresinde zaman zaman sarksa da, ana karakterin çılgınlığa varan fantezileriyle ilgiyle izlenebiliyor. Kocasının saklı eşcinselliğini çok geç öğrenen ve kimyası bozulan Antonina kendi cinselliğini de yaşayamıyor ve hazin sonunu hazırlıyor. Ayrılık kaçınılmaz olup, ikili yollarını ayırdıktan sonra bir daha hiç karşılaşmadan, Çaykovski 1893’te St. Petersburg’da koleradan, Antonina Miliukova ise 1917’de sefalet içinde ölmüşler.
Film bir kadını deliliğe götüren bir imkansız aşkı, sade, ağırbaşlı ama karanlık atmosferli bir sinema diliyle anlatıyor. Çaykovski’ye hastalıklı derecede bağlı Antonia Miliukova rolünde Alyona Mikhaylova, ana yarışmadaki 21 filmin en başarılı oyuncusuydu. En İyi Kadın Oyuncu dalındaki bu favorimin, Vincent Lindon başkanlığındaki jürinin, Ali Abbassi’nin “Holly Spider” filmine ödül listesinde yer verebilmek adına, başrol oyuncusu Zar Amir Ebrahimi’ni ödüllendirilmesiyle hakkı yendi.
Yönetmen / Senaryo : Kirill Serebrennikov
Görüntü Yönetmeni : Vladislav Opelyants
Oyuncular : Odin Lund Biron, Ekaterina Ermishina, Nikita Elenev, Filipp Avdeyev, Yuliya Aug
Rusya-Fransa-İsviçre / Tarihi-Biyografi-Dram / 143 Dk.