2012 yapımı GERİYE KALAN, Dram türündeki, 97 dakika süreli TÜRK yapımı filmin yönetmen koltuğuna Çiğdem Vitrinel oturmuş. Başroller ise Devin Özgür Çınar,Erkan Bektaş,Şebnem Hassanisoughi,Burak Tamdoğan,Birsen Dürülü ve Nisan Özcan paylaşmış. Filmin senaryosu da yönetmen Çiğdem Vitrinel tarafından yazılmış. Film,2011 48. Altın Portakal Film Festivali’nde En İyi Yönetmen ve En İyi Kadın Oyuncu dallarında ödüle layık görüldü.
İnsanlar tarafından,Kadınlara yönelik cinsel ve sınıfsal saldırganlığın katlanarak arttığı dünyada neden kadın hikayeleri azdır ve neden filmleri az yapılır diye sorulur? Bu nedenle yönetmen,gözümüze inen perdeyi biraz olsun aralayabilmek ve yukarda ki sorulara cevap verebilmek için bu filmi çekme ihtiyacı duymuş. Bence iyide yapmış ama anlayana! Yönetmen,kardeşi ile birlikte yazdığı senaryo da daha çok mülkiyet ilişkileri,hayat biçimleri,geleneksel öğretiler ve gelecek kaygısı gibi olgularla çevrelenmiş kadınlarımızın hayatının nasıl olduğuna ve bu hayatın tehdit edilmesi durumunda koruma içgüdüsünün sınırlarının nerelere kadar varabileceğine vurgu yapıyor. Geriye Kalan filmi,birkaç açıdan ”kadınlara dair geleneksel anlatı biçimlerinden”ayrılıyor.
Öncelikle ”bütün kadınlar çiçektir” söylemlerinden ibaret o güzel söyleme sırt çeviriyor.Bununla da yetinmeyerek ”kadın kötücüllüğü”nün arkada sinsi ve haince planlar yaparak erkeği kışkırtan ama kendisi bir şekilde yırtan yorumlarına da uzak durarak kadın karakteri pasifleştiren anlatılara prim vermiyor. Filmde,her iki kadını da ahlaki olarak sorgulamak,onlar hakkında yargılara varmaktan ısrarla kaçınılıyor. Onların neler yaptıklarından çok,hangi koşullar altında kendilerini bunları yapmak zorunda hissettikleriyle ilgilenmemizi istiyor. Filmin,iyi bir film olduğunu söyleyebilirim ama ”çok iyi” bir film değil. Bunun nedeni de filmde ”erkek karakterleri görmezden” gelmesi,daha doğrusu silikleştirmesidir. Çünkü,filmdeki Zühal ve Sevda’yı karşı karşıya getiren en önemli öge erkek. Dolaysıyla filmdeki Cezmi karakteri bütün süreç boyunca mekanik bir şekilde iki kadın arasında gidip-gelen bir karakter olmaktan çıkıp biraz derinleştirilmesi filmi çok daha güçlü yapabilirdi.
FİLMİN KONUSU : Sevda,yedi yıllık evliliğini kocası Cezmi ile düzen – huzur içinde sürdürmeye çalışan ve evliliğini hayatının merkezine koymuş bir kadın. Eşi Cezmi’nin kendisini aynı hastanede çalıştığı Zuhal isminde bir kadınla aldattığını öğrendiğinde dünyası altüst olur. Zuhal ise 10 yaşındaki hasta oğlunu yanına alarak birkaç sene önce kocasından boşanmış bir kadın. Bir yanda kocasına belli etmeden öteki kadının peşine takılan Sevda,diğer yanda ise ayakları üzerinde durmaya çalışırken tutunacak bir dal bulan Zuhal var..Bu işin sonu nereye varır dersiniz?
İYİ SEYİRLER