İç İçe / This Closeness
İlişki sorunları
Düşük bütçeli bir yapım olmasına rağmen, inandırıcı oyunculukları, çekimleri, kurgusu ve modern çağın rutin ilişki sorunlarını yansıtma becerisi açısından izlenmeyi hak ediyor.
Asyalı Amerikan yazar, yönetmen ve oyuncu Kit Zauhar’ın yönetmenliğini, senaristliğini ve oyunculuğunu üstlendiği, uluslararası birçok festivalde aday gösterilen ve ödüller kazanan 2023 yapımı “İç İçe” filmi Mubi platformu üzerinden gösterimde. Amerikan sinemasına özgün tarzı ile yeni bir soluk getiren ve 28-29 yaşında olmasına rağmen 2. uzun metrajlı filmini çeken Kit Zauhar’ın başarısı göz dolduruyor. Kit Zauhar’ın erken yaşında gösterdiği büyüleyici performans, yine auteur sinemacılardan Xavier Dolan’ı anımsatıyor ve yeni bağımsız filmlerinin gösterime girmesinin tutkuyla beklenmesine sebep oluyor.
Orijinal adı “This Closeness” olan “İç İçe” filmi, düşük maliyetle çekimleri tamamlanan, tek mekân içerisinde geçen ve süre bakımından birkaç güne yayılan bir film. Filmin tek bir mekanda kısa bir zamana odaklanması seyircinin detayların zenginliğine dalabilmesi için bir avantaj konumunda. Film, ilişkileri çalkantıda bir çift olan Tessa ve Ben’in hafta sonu için Philadelphia’da, çiftin hayatının en özel anlarına karşı bir röntgenci haline dönüşen ve münzevi bir yabancı olan Adam’ın dairesinde bir oda kiralamalarını konu ediniyor. Erken yetişkinlik döneminde bulunan bu üçlü arasında alan paylaşımından kaynaklı iletişim sorunları görülmez bir gerilimin ev içerisinde yükselmesine mal oluyor.
Bir Mülkiyet Sorunu
Ben’in lise mezuniyet toplantısına katılabilmek için bir uygulama aracılığıyla evin sahibini tanımadan kiraladıkları odaya, Ben ve Tessa’nın yerleşme sahnesi ile film açılışını yapıyor. Daha merdivenden çıkarken Ben’in bir dönem ailesi ile birlikte yaşadıkları yeni evin sahiplerinin evin boyasını değiştirmiş olmasından yakınışını duyuyoruz. Hâlihazırda artık Ben’in ailesine ait olmayan bir evin duvar rengi hakkında yorumda bulunuş şeklinden Ben’e ve sahip olma arzusuna ilişkin ilk fikri ediniyoruz.
Ben’in yalnızca 2-3 günlüğüne kiraladığı odaya ilişkin mülkiyet dürtüsünün devam ettiğini ise, odadaki klimanın çıkarılması için ısrar etmesinden, buzdolabını paylaşmak için Adam’ın bulduğu çözümü beğenmemesinden, Tessa ile iletişim kurarken veyahut cinsellik deneyimlerken Ben’in işitmesinden çekinmemesinden ve evin mutfağını kullandıktan sonra ortalığı temizlememesinden anlıyoruz. Filmin ilerleyen sahnelerinde, Ben’in ev içerisinde Adam ile mülkiyet kavramı üzerinden giriştiği iktidar mücadelesinin Tessa’nın bedenine kadar uzandığını görüyoruz.
İlişki Merceği ve Sınırda İlişkiler
Film süresince, Ben ve Tessa’nın birkaç yıldır birlikte olduğunu, Tessa’nın çektiği ASMR videoları hakkında Ben’in gerçekleştirdiği bir akademik çalışma neticesinde tanıştıklarını, mezuniyet toplantısı öncesinde liseden arkadaşlarıyla Tessa olmaksızın zaman geçirme konusunda sürtüşme yaşadıklarını, odasını kiraladıkları eve iki akşam Ben’in liseden tanıdığı ve lise dönemi boyunca kendisinden hoşlanan kadın arkadaşı Lizzy ile sarhoş dönmesinden ve Lizzy’nin Ben’e karşı aşırı samimi davranışlarından kaynaklı çiftin arasındaki sürtüşmenin yoğun tartışma boyutuna taşındığını ve çiftin çatışmalı ilişkisinin zaman zaman sözel şiddetten fiziksel şiddete evrildiğini fark ediyoruz.
Ben’in sosyal ilişkilerinde göz önünde olmayı seven, uzun yılladır tanıdığı birçok arkadaşı ile iletişimini sürdüren, lise mezuniyet toplantısı gibi organizasyonlara önem veren ve Lizzy gibi arkadaşlarıyla dozu flörtözlüğe varan ilişkiler yaşayan yapısına karşılık; Tessa’nın içedönük, bireyselliğine ve yakın ilişkilerine önem veren, erkek arkadaşı Ben’in Lizzy ile kurduğu ilişkinin içeriğinden bir miktar kendisini rahatsız hisseden ve lise dönemi gibi eski bir döneme ait arkadaşlık ilişkilerinin sürdürülmesine mana veremeyen bir yapı sergilediğini gözlemliyoruz. Çoğunlukla kıskançlık temasında hüküm süren, Ben’in umarsız davranışlarıyla başlayan, Tessa’nın içine dönmesiyle devam eden ve Ben’in Tessa’nın gönlünü almaya çalışmasıyla sonlanan bu tartışmalar çiftin ilişkilerini sorgulamasına ve bazı ilişki sorunlarının görünür olmasına sebebiyet veriyor.
Projeksiyonlar
Çiftin deneyimledikleri her tartışma sonrası Tessa karakterinin içsel bir sarsıntıya ve yalnızlık hissine sürüklenmesi durumu söz konusu. Ben arkadaşları ile Tessa olmaksızın dışarı çıktığında, Tessa’nın terapistine de dile getirdiği hususlardan birisi bu. Hatta Ben ile temel farklılıklarının yalnızlık duygusuna dayandığının altını çiziyor Tessa. Yalnızlık hissinin ilişki öncesinde de sırasında da peşini bırakmadığının vurgulanması, psikanalist Jung’un bakış açısı ile yorumlandığında, Tessa karakterinin dominant arketipinin (kolektif bilinçaltını oluşturan ögeler) yalnızlık arketipi olduğunu düşündürüyor.
Yalnızlık arketipine bağlı olarak da hem eril hem de dişil fonksiyonlarını özgürce aktive edemiyor. Ortaya koyamadığı eril fonksiyonunu projekte ederek telafi etmeye çalışsa da, Ben’in yıkıcı olarak kullandığı eril fonksiyonun altında kalıyor Tessa’nın eril yanı. Yapıcı bir eril fonksiyonun yokluğunda da dişil fonksiyonu baş gösteremez hale geliyor. Belki de bu yüzden, dişil fonksiyonunu ASMR videoları çekmek gibi “ötekiler” ile dolaylı bir bağ kurabildiği yolu seçerek yaşamaya çalışıyor ve Lizzy karakterini gördüğü ilk andan itibaren tetiklenmeye başlıyor.
Kaosun Uyanışı
Ben tarafından kıskandırma, yakın kadın arkadaşlarla sınır problemleri, şiddet içerikli davranışlar vb. başlıklar altında dikte edilen ve Tessa’nın psişesi üzerinden projekte edilen eril fonksiyonun yıkıcı olarak tek yanlı kullanılması çiftin ilişkisinde bir kaosa yol açıyor. Yalnızlık hissi ile baş etmekte güçlük yaşayan Tessa ise çareyi evde sıklıkla baş başa kaldığı ve bir spor şirketi için video düzenleme gibi ortak uğraş alanının bulunduğu Adam ile ilişkisini ilerletmekte buluyor. Adam, tıpkı Tessa gibi alabildiğine yalnız, sosyal ortamlarda kendisini ifade etme yeteneği açısından zayıf kalan ve çevresindekiler tarafından tuhaf olarak nitelendirilen bir karakter.
Adam’ın samimi ve yabani duygularını gizlemeksizin Tessa ile paylaşımda bulunması, Tessa’yı etkileyen ve Adam’a çeken unsur oluyor. Ben’in sarhoş olması münasebetiyle uykuda olduğu akşam, Tessa Adam’ın ısrarları ile ASMR taktiklerini Adam üzerine uygulamaya kalkışıyor. Tessa ile Adam’ın yakınlaşması esnasında Ben karakterinin uyuyor olması tesadüfî değil. Zaman kavramsal olarak eril fonksiyonun bir özelliği ve uykuda olma hali zamanın durması açısından eril fonksiyonun uyuduğunun ve bilincin geri plana atıldığının bir göstergesi. Ben’in uykusundan uyanarak ve salona gelerek Tessa ile Adam’ı görmesi çiftin yaşadığı kaosların en büyüğünü doğuruyor fakat bu kaosun yaşanması ilişki sorunlarının çözümlenmesi açısından zorunluluk arz ediyor.
ve Çözümlenme..
Yaşadıkları kaosu yeniden çerçeveleme yöntemi ile aştıklarını düşünen ve Adam’ın varlığını arzu nesnesi olmaktan çıkararak “kaybeden nesne” şeklinde adlandırmaya çalışan çiftimizin ilişkisi, o ana değin çiftin cinselliğine yakınen şahit olan ve Tessa’nın bedenine ilgi duyan Adam’ın başka bir kadınla cinsellik deneyimlemesi ve bu sefer çiftimizi şahit pozisyonuna getirmesi ile yeniden kırılmaya uğruyor. İlişkinin akıbeti konusunda biz seyircileri merakta bırakarak.. İç İçe, düşük bütçeli yapımına rağmen, inandırıcı oyunculukları, çekimleri, kurgusu ve modern çağın rutin ilişki sorunlarını yansıtma becerisi açısından izlenmeyi hak eden filmlerden biri.. Şimdiden herkese iyi seyirler..
Yönetmen / Senaryo : Kit Zauhar
Görüntü Yönetmeni : Kayla Wolf
Oyuncular : Kit Zauhar, Zane Pais, Ian Edluns, Jessie Pinnick, Kate Williams, Lisa Emery
ABD / Dram / 89 Dk.
benin tessayla adamı bastıktan sonra adamı fantezi yaptıkları dirty talktan da bahsetseydiniz keşke.