Kefenler / The Shrouds

“Kefenler” “keder sonsuzdur” diyen Cronenberg’in en kişisel, en hüzünlü filmi, “Crash”dan beriHer seyirciye göre olmayan, kimi zaman izlenmesi de zor bir filmdir “Kefenler”. Belli olmaz; benim gibi çok sevebilir, ya da tam tersine nefret edebilirsiniz. Ancak bir kez izlemişseniz kolay kolay unutamazsınız. Yönetmenin yapmış olduğu en gergin ve huzur bozucu çalışma diyebilirim.. 

OrtaKoltuk Puanı:

 

David Cronenberg’in Cannes’da prömiyer yapan son filmi “The Shrouds / Kefenler”, 38 yıllık eşi Carolyn Cronenberg, 2017’de öldüğünde yaşamış olduklarından esinlenen, hayatının aşkı anısına yakılmış hüzünlü bir ağıt. Ama ağıtı “cinsel dehşetin kralı” ya da “kanın baronu” olarak adlandırılmış olan David Cronenberg yazıp yönetiyor ve ancak Cronenberg, bir keder ve yas öyküsünü böylesine müstehzi, duygusuz, ölü sertliği kadar katı ve soğuk bir biçemde aktarabilecek kişidir.

Kefenler”de saç rengi ve modeliyle, siyahlar giymesiyle neredeyse Cronenberg’in bir avatarına dönüşen Vincent Cassel, dört yıl önce kaybettiği karısının ölümünden beri teselli bulamayan, özlediği büyük aşkından tamamen kopmamak için, devrim niteliğinde tartışmalı GraveTech teknolojisini icat eden ünlü iş adamı Karsh’ı canlandırmaktadır. Cronenberg filmlerinde vücutlarda aşırı başkalaştırma ve tahribat yaptığı için eleştirildiğinde, “body is reality / vücut gerçekliktir” demiştir. Sevilen kişi öldüğünde, Anglosakson cenazelerinde kısa süre varlığını sürdüren bu vücut / gerçeklik, toprak altına yatırıldığında ne olacaktır? GraveTech, sevdiklerini kaybetmiş olan yakınlarının, özel teknolojik kefenlere sarınarak tabuta konmuş bedenlerin ölümden sonraki tüm değişimlerini, mezar taşına yerleştirilmiş monitörlerle gerçek zamanda izlemelerini sağlamaktadır.

Cronenberg’in pek çok filminde görülen bedenin tahrip edilişi, “Kefenler”de karısı Becca’nın (Diane Kruger) vücudunun her tarafında metastaz yapan saldırgan kanseri yüzünden kesilip biçilmesiyle ortaya çıkar. Filmin tüm katılığına karşın, Karsh’ın ölen karısı ile beraber olmayı, ya da son dönem anılarını hayal ettiği sahnelerde sevecen bir duygusallık hakimdir. Bacca’nın ampütasyonlarla parçalanan, kanserini yerleştiği kemiklerinin her an kırılan bedeni Karsh’a hem acı çektirir, hem de beklenmedik şekilde tahrik eder. Karısının giderek eksilen vücuduyla hayalinde seks yaptığı sahne hem dokunaklı, hem acıklı, hem de komiktir. Karısına ikizi gibi benzeyen kız kardeşi, yine Diane Kruger’in canlandırdığı Terri ile konuşurken Becca’nın bedenini azar azar kaybetmiş olmaktan şikâyet etmesi GravTech’in bir amacınım da Karsh için bedenin kalanını kontrol altında tutmak olabileceğini hissettirir.

Bir gece, aralarında Becca’nınkinin de bulunduğu birçok mezar tahrip edilir. Karsh olayın faillerinin izini sürmeye çalıştığında, saldırıya uğrayan cesetlerin iskeletlerinde bir tür minik beze oluştuğunu fark eder. Bir tesadüf silsilesi midir, yoksa ortada daha büyük, daha sinsi bir komplo mu vardır? Kefenleri imal eden Çinlilerin bunları gözetim amaçlı kullanma olasılığı var mıdır? Komplo teorilerinin gırla gittiği günümüz dünyasında Terri’nin de durmaksızın düşlediği paranoyak olasılıklar gerçek midir, yoksa eski kocası Maury’nin (Guy Pearce) hezeyanları mıdır?

“Kefenler” “keder sonsuzdur” diyen Cronenberg’in en kişisel, en hüzünlü filmi, “Crash”dan beri yapmış olduğu en gergin ve huzur bozucu çalışmadır. Filmi herhangi bir türe sokmak da mümkün değildir. Dramatik bir öyküye göre fazlasıyla “gore” sayılacak referansları olsa da salt dehşet filmi sayılmaz. Bilimkurgu ve paranoyak gerilim filmi öğeleri de içermektedir. Kanımca her şeyden çok, günümüzün takıntılarının hem gerçekçi hem absürt yansıması olan, kapkaranlık ve hınzır bir güldürüdür.

Her seyirciye göre olmayan, kimi zaman izlenmesi de zor bir filmdir “Kefenler”. Belli olmaz; benim gibi çok sevebilir, ya da tam tersine nefret edebilirsiniz. Ancak bir kez izlemişseniz kolay kolay unutamazsınız.

 

Yönetmen / Senaryo : David Cronenberg

Görüntü Yönetmeni : Douglas Koch

Kurgu : Christopher Donaldson

Müzik : Howard Shore

Oyuncular : Vincent Cassel, Diane Kruger, Guy Pearce, Sandrine Holt, Jennifer Dale, Paddington, Al Sapienza, Elizabeth  Saunders, Matt Willis, Steve Switzman

Kanada-Fransa / Korku-Gerilim-Bilimkurgu / 119 Dk.

CEVAPLA

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz