Photograph

The Lunchbox” filmiyle adından çokça söz ettiren Ritesh Batra bu kez de ”Photograph” filminin yönetmen koltuğuna geçiyor. Photograph , Mumbai’de geçimini turistik yerlerde insanların fotoğraflarını çekerek sağlayan Rafi’nin (Nawazuddin Siddiqui) başından geçen bir aşk hikâyesini ele alıyor.

Rafi , küçük yaşlarda anne ve babasını kaybetmiş ve onların bakımlarını ninesi Dadi (Farrukh Jaffar) üstlenmiştir. Rafi babasından kalan borçları kapatmak ve kardeşlerinin geçimini sağlamak için köyden şehre göç etmiştir. Çocukluğu yoksulluk içinde geçen Rafi , 40 yaşına geldiğinde de hayatında pek bir şey değişmemiştir. Mumbai’nin gecekondularının birinde dört kişinin kaldığı tek odada yaşamını zar zor sürdürmektedir. Rafi’nin ninesi Dadi’nin de tek hayali ise onu bir an önce evlendirmek ve torunları kucağına almaktır. Ninesi , Rafi’nin evliliğiyle kafayı bozmuştur ve o evlenmeyene kadar da ilaçlarını artık kullanmayacağını söyler. Bu durum karşısında çaresiz kalan ve ninesini çok seven Rafi kara kara düşünmeye başlar. Tam da bu esnada Miloni (Sanya Malhotra ) adeta can simidi gibi karşına çıkar.

Miloni , ismi ilan panolarına asılacak kadar başarılı bir öğrencidir. Orta sınıfa mensup olan Miloni’nin ailesi , onun iyi bir mesleğe sahip olması için çalışmaktadır.Miloni 20 yaşında olmasına rağmen elbise seçimine kadar da ailesi tarafından yönetilmektedir. Hayatı derslik ve ev arasında geçer. Bu monoton kısır döngü Miloni’nin Rafiullah’la (Rafi) karşılaşmasıyla değişmeye başlar. Miloni ailesinden uzaklaştığı bir sırada çarşıda gezerken Rafi ile karşılaşır ve Rafi onun fotoğrafını çeker. Miloni aceleyle fotoğrafını alır ve fotoğraf parasını vermeden oradan hemen uzaklaşır.

Ninesinin onu evlendirme isteğinden ve baskılarından bıkan Rafi , ninesine bir mektup yazar ve Miloni’nin bir fotoğrafını mektuba koyarak Miloni’yi nişanlısı olarak tanıtır. Rafi’nin ninesi bu haberi alınca çok mutlu olur ve üç gün sonra gelip gelin adayıyla tanışacağını söyler. Bunun üzerine işler iyice karışır, Rafi’nin bir an önce Miloni’yi bulup nişanlısı rolünü oynamasını kabul ettirmesi gerekir. Rafi büyük ve kalabalık şehirde sonunda Miloni’yi bulur ve böylece olaylar ilginç bir şekilde gelişir. Bir oyun olarak başlayan bu ilişki aşka dönüşür fakat bu aşkın mutlu sonla bitmesinin önünde farklı dinlerden ve farklı sınıflardan olmak gibi birçok engel vardır.

Photograph” filmi kırık bir aşk hikayesi anlatmasına rağmen her izleyicinin kolay ısınabileceği bir film değil. Filmin ağır ilerleyen yapısı ve iki ana karakterin suskun mizaçları ve pek fazla konuşmamaları sizi yer yer sıkabilir fakat bunun yönetmenin bilinçli bir tercihi olduğunu söyleyebiliriz. Yönetmen, Rafi ve Miloni arasındaki imkansız aşkı anlatırken kamerayı sadece ikilinin yüzünde ve birbirlerine dokunmaktan dahi çekinen elleri üzerinde durdurur çoğu zaman. Çünkü ikili arasındaki aşkı onların konuştuklarında değil sustuklarında gizler ve bunu bizim keşfetmemizi ister.

Evet, söz konusu romantizm ve imkansızlıklar içinde büyüyen bir aşk olduğu için ister istemez bir duygu seline kapılmayı hayal edersiniz fakat filmde ”Bir Leyla ile Mecnun” gibi aşk ıstırabıyla yanıp tutuşan iki aşığı ve o güçlü tutkuyu asla hissedemezsiniz. Yönetmen bunu her ne kadar Rafi ve Miloni’nin sakin ve içedönük karakterlerine, aralarındaki yetişme tarzlarına, yaş farklarına bağlamaya çalışsa da filmden kavuşmaya ya da kavuşamamaya ve birbirini özlemle aramaya dair o güçlü tutkuyu, duyguyu hissetmediğiniz için filmin yaratmak istediği o çaresizliği, savrulmaları maalesef yüreğinizde hissedemiyorsunuz, imkansızlıklar içinde çok güçlü ve vurucu bir şekilde anlatılabilecek bir aşkı, yönetmenin hayli durağan ve belki de çoğu zaman duygusuzca vermesi bir aşk filmine aşık olmanızı engelliyor.

Rafi ve Miloni’nin oyunculuklarının kötü olduğu kesinlikle söylenemez fakat yönetmenin onları canlandırma biçiminden, filmdeki müzik tercihinden dolayı bu iki karaktere sadece kısmen ısınabiliyorsunuz. Bu da filmin en büyük eksiklerinden biri olarak karşımıza çıkıyor.

Sonuç olarak sürekli şarkıların eşlik ettiği abartılı dans gösterileriyle, şatafatlı kostüm ve makyajlarla yaratılmış saçma Bollywood filmlerinin tam tersine gayet sakin ve aklı başında bir Hindistan filmiyle karşılaştığım için mutlu olduğumu söyleyebilirim. ”Photograph” bir aşk hikayesini ele alırken aynı zamanda Hindistan’da ki kast sisteminin ve din farklılıklarının insanların ruhunda yarattığı yıkımı yer yer ajitasyona kaçsa da güzel bir sinematografi eşliğinde anlatmayı başaran bir film.

Ama bu artılarının yanında filmin sizi sürükleyebilecek güçlü bir tutkuya sahip olmaması ve varsa öyle bir tutku bunu size aktaramadığı için sinema arşivinize girmeyi hakkedecek bir film olamıyor maalesef.

’Photograph’’ filminden bir replik :

Yıllar sonra bu fotoğrafa baktığınızda güneşi yüzünüzde, rüzgarı saçınızda hissedecek ve tüm sesleri tekrar duyacaksınız aksi hâlde hepsi gitmiş olacak sonsuza dek

Yönetmen / Senaryo : Ritesh Batra

Görüntü Yönetmeni : Ben Kutchins

Oyuncular : Nawazuddin Siddiqui, Sanya Malhotra, Farrukh Jaffar, Abdul Quadir Amin, Vijay Raaz, Geetanjali Kulkarni, Jim Sarbh, Amarjeet Singh

HİNDİSTAN-Almanya-ABD / Romantik-Dram / 109 Dk.

Film notum:

 

CEVAPLA

Please enter your comment!
Please enter your name here