Rajasthan’daki küçük bir köyde yaşayan genç Prerna (Rachel Saanchita Gupta), kısa, tozlu bir yokuştan aşağı inerken dengesini kaybetmemek için sallanan bir kaykayın üzerine ilk bastığında, yüzü sevinç ve neşeyle parlar. Mutluluğu keşfetmenin basit sevincinden daha fazlasını içerir bu drum. Gördüğü şey, Prerna’nın özgürlüğü ilk tattığı andır. Bu bir dönüşüm anıdır ve artık bundan sonra hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktır. Filmin ilerleyen bölümlerinde Prerna, “Kaykay hayatımı kurtardı” diyor, bizde onun bu samimiyetine inanıyoruz. Çünkü, zaten bunu yüzünde görüyoruz. Kaykaycı Kız, Manjari Makijani’nin yönettiği, senaryosunu kız kardeşi Vitati Makijany ile birlikte yazdığı hassas ve heyecan verici, hareketli bir yetişkinlik filmi.

Prerna’nın dönüşüm anının katalizörü, yaratıcı bir ajansta güçlü bir iş ile Londra’da yaşayan ve babasının doğum yerini ve babasının doğum yerini aramak için köye gelen Jessica’nın (Amy Maghera) köyüne varmasıdır. Prerna ise annesi, babası ve küçük erkek kardeşi Ankush (Shafin Patel) ile birlikte yoksulluk sınırında yaşıyor. Prerna ara sıra okula gidiyor ve bu nedenle okula ayak uydurmakta güçlük çekiyor. Jessica, arkadaş canlısı ve onlara ilgi gösterdiği için köyün çocuklarını cezbediyor. Jessica, Prerna’ya büyüdüğünde ne olmak istediğini soruyor. Prerna şaşırıyor, çünkü bunu daha önce kimse bu soruyu sormamıştı. Bölgede ders veren Jessica’nın arkadaşı Erick (Jonathan Readwin), köyde kaykayıyla ortaya çıkıyor. Çocuklar onun tuhaf aygıtına hayran olarak onun etrafını sarıyorlar. Onlara kayla ilgili birkaç bilgi veriyor ve Jessica onlara birkaç kaykay dağıtıyor. Siz farkına bile varmadan, kaykay çılgınlığı köyü kısa zamanda etkisine alıyor.

Kaykaycı Kız, Makijany’nin ilk uzun metrajlı filmi olmasına rağmen, projeye “Dunkirk”, “Wonder Woman” ve ”The Dark Knight Rises” gibi filmlerde ikinci yönetmen yardımcısı olarak etkileyici işlere imza attı. Makijany ve kız kardeşi, kaykayın Hindistan’daki popülaritesinin yükselişini merkeze alan bir hikaye anlatmak istemişler ancak aynı zamanda kültür çatışmasının yanı sıra spora katılan kızlara (ve genel olarak daha geniş dünyaya katılan kızlara) karşı dirençle ilgili çok özel sorunları ele almak istemişler.

Jessica ve Erick, kaykayla yarattıkları etkiye hayretle bakıyorlar. Çocuklar şehrin her yerinde kaykay yapıyor, kaykayla çeşitli numaralar yapıyor, yoldan geçenlere çarpıyor, tozlu sokaklarda muzaffer bir ordu gibi topluca yalpalıyorlar. Köylü, bu duruma “Kaykay Yapılmaz” tabelaları asarak aynı şekilde yanıt veriyor. Erick bu duruma kızıyor ve “Dünyada nereye gittiğinizin bir önemi yok. Herkes kaykaylardan nefret eder” diyor. (Komik bir detay: Çocuklar okulda Gandhi’yi öğreniyorlar ve onun kaykay yasağını barışçıl bir şekilde protesto etme örneğinden ilham alıyorlar, köyün içinden geçerek “PATEN SUÇ DEĞİLDİR” diye bağırıyorlar.) Erick, köyde bir kaykay parkı inşa etmeyi planlıyor. Herkes onun sadece deli değil, aynı zamanda meşgul, vücutlu, iyi niyetli bir yabancı olduğunu düşünmeye başlıyor.

Film iki parçaya ayrılıyor: Jessica’nın kaykay parkı için fon bulma girişimleri ve Prerna’nın hayatında istediği zaman kaykay yapabileceği bir alan yaratma girişimleri  (kaykayını ebeveynlerinden saklamak, evden gizlice dışarı çıkmak, vb.). Sergilenen pek çok kesişen konu var: gelenek ve direniş, değişim ve olasılık, ancak odak noktası gerçekten kızların karşılaştığı tüm toplumsal baskı, özellikle de Prerna gibi fakir kızların.

Ama bunların hepsi yerindeyken, “Kaykaycı Kız” aynı zamanda kaykay hakkında harika bir film. Kaykaycı Kız, kaykayın sık sık temsil edildiği ikonoklastik özgürlüğü ve isyanı yakalıyor ve heyecan verici kaykay filmlerinden (“Lords of Dogtown”, “Wassup Rockers”, “Skate Kitchen” ve “Minding the Gap” gibi belgesellerden oluşan kervana katılıyor. Bunlara Afganistan’daki kızlar arasındaki kaykay çılgınlığını ele alan Oscar ödüllü “Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)” adlı kısa filmide ekleyebiliriz. Kaykayın mecazi gücü, özellikle gençlerin gelişinde etkili bir hikaye anlatımı aracıdır. Bu filmler, kaykayın başlı başına harika ve eğlenceli olduğunu ancak sağladıkları etki nedeniyle de harika olduğunu anlatan Kaykaycı Kız’dan eski filmler. Kaykay, şöhret ve servete giden bir yol değil, gerçek bir açık yoldur. seyreltilmemiş bir özgürlük, bağımsızlık ve hareketlilik deneyimine sahiptir.

Prerna itaatkar haline geri dönemez. Hem Jessica hem de Prerna kendi hedeflerinde ciddi engellerle karşı karşıya kalır. Senaryonun güçlü yönlerinden biri, nüanslara karşı duyarlı olmasıdır. Jessica’yı kasabanın ve özellikle Prerna’nın çocuklarının Kurtarıcısı yapmak kolay ve tembelce bir iş olurdu. Ancak, yönetmen bu basitliğe düşmeyip karmaşıklığa izin veriyor ve bunun için elini daha güçlü tutuyor. Ayrıca anlatılan hikayede, başlangıçta paten parkını finanse etmeyi reddeden, ancak girişimin popüler olacağını ve yaklaşan seçimlerde aday olacağını anladığı için sonunda gemiye binen yerel bir iş adamıyla ilgili ilginç bir yan hikaye de var. Bir kişinin kendi çıkarına hitap etmek bazen en akıllıca seçimdir! Ayrıca Jessica ve zengin köy reisi Maharani (Waheeda Rehman) isminde çok farklı karakterlere sahip iki kadının ortak bir zemin bulmak için bir araya gelmesi de hikayeye ilginçlik katıyor.

Burada önemli olan, Prerna’da ateşlenen, onu hayata, kendine ve yeteneklerine uyandıran duygudur. Yeni gelen Gupta, yaramaz ve tatlı erkek kardeşini oynayan Patel gibi birisidir. Her ikisi de bu hikayenin tüm karmaşıklığını anlıyor ve güzel ve güçlü performanslar veriyor. Prerna’nın önüne çok fazla engel konulabilir (evcil keçi buna en iyi örnektir), böylece daha da büyük bir getiri olur. Ama genel olarak “Kaykaycı Kız” temelde çok sevindirici olduğu için bu durum önem arz etmiyor. “Kaykaycı Kız” öngörülebilir şekillerde çalışıyor ancak öngörülebilirlik onun lehine işliyor, özellikle de “tüm bunları daha önce görmediğimiz için” bu durum seyirci için ilginç hale geliyor.

Filmde görülen, yapısı ilham verici bir montajda gösterilen kaykay parkının aslında “Kaykaycı Kız” filminin çekimleri için yapıldığını ortaya koyuyor. Ve hala orada duruyor. Hindistan’ın en büyük paten parklarından biri, Rajasthan’daki ilk kaykay parkı. Bölgedeki çocuklar, profesyonel patenciler, şampiyonalar ve yarışmalar için kullanılıyor. Yani “Kaykaycı Kız” sadece Hindistan’ın kaykay tutkusu hakkında bir hikaye anlatmıyor, gerçek dünya sonuçlarıyla birlikte gerçek dünyadan bir şekilde, ilerlemeye devam eden aşkı beslemeye aktif olarak yardımcı oluyor.

 

Misafir Yazar : SHEİLA O’MALLEY

Senaryo  : Manjari Makijany, Vinati Makijany

Görüntü Yönetmeni : Manjari Makijany, G. Monic Kumar, Alan Poon

Kurgu : Deepa Bhatia

Müzik : Salim Merchant, Sulaiman Merchant

Oyuncular : Amy Maghera, Waheeda Rehman, Anurag Arora, Jonathan Readwin, Kamlesh Gill, Shafin Patel, Rachel Saanchita Gupta

Hindistan / Aile-Spor-Dram / 107 Dk.

Film notum:

CEVAPLA

Please enter your comment!
Please enter your name here