Olla, senaryosu Ariane Labed tarafından yazılıp, yönetilmiş 2019 yapımı komedi ve dram filmidir. Ariane Labed karşımıza bu yönetmenlik deneyimiyle ilk defa, harikulade bir şekilde çıkıyor. Daha önce Black Mirror, Lobster ve Attenberg gibi bir çok güzel yapımda kamera önünde karşımıza çıkan bu harika kadının, kamera arkası beynine girme fırsatı yakaladığımız bu film ona olan hayranlığımı kat kat arttırdı.

Film, Doğu Avrupalı bir kadın olan Olla ve Fransa’nın bir banliyösünde yaşlı annesiyle birlikte yaşayan Pierre’in bir flört sitesinde tanışmasıyla başlıyor.

Nereden geldiğini, geçmişini, hakkında hiçbir şey bilmediğimiz bu kadını sevdiği adamın evine giderken görürüz. Bu kadın, hiçlikten gelen bir kadın gibi giriş yapar filme sisler içinden… Bu sahne filmi tek zamana düşürür. Çünkü, karakterin bir geçmişi bir hikayesi yoktur. Karakteri yalnız şuan içinde değerlendirebilir ve şuan anlayabiliriz. İlk başlarda Olla çok mutlu ve aşık gibi görünmektedir. Önlerinden geçtiği erkekler ona laf atsa da bu sesler boğuk uzaktan ve gerçekçi olmayan bir şekilde uzaktan gelmektedir. Sanki karakterimizin hiç umurunda değilmiş ve bu yüzden neredeyse hiç duyulmuyormuş gibi. Olla belki de o kadar heyecanlıydı ki odağında sadece eve varmak vardı.

Eve vardığında masada, gözlerinde çiçek açtırtan bakışları da sanırım bunu kanıtlıyor. Her evin bir dinamiği vardır. Bu evin dinamiği ile ilk kez tanışan Olla’nın ilk cümlesi yine gülüşündeki sıcaklıkta bir cümle oluyor ama karşı tarafın tavrı çok mekanik.

Filmdeki bütün dinamiği bu sahneden çözümleyebiliriz. Olla’nın ilk cümlesi sevgi içerirken Pierre’nin tavrı daha çok onu kendi istediği kadına evirme yönünde ilerliyor. Buradaki en önemli detaylardan biri Olla’nın anlaşılmak için çeviri kullanması ve Pierre’nin kullanmaması.

Olla, Pierre tarafından duyulma isteği güdüyor ve bu isteğini yine kendi çabasıyla başarıyor. Ancak, Pierre’nin tavrı çevirisiz bir dikte şeklinde boy gösteriyor. Bu da ne kadar sevimli görünürse görünsün onun bir şeyi direttiğini vurguluyor. Direttiği şey ise Olla’nın adı. Olla, içeri girer girmez onun adını değiştirmek istiyor ve Olla’ya bunu çevirip onun anladığından emin olmadan bunu direkt eyleme geçiriyor. Onun düşüncelerine ve yaşayış şekline uygun şekilde ona bir ad takıyor, evcil hayvanını adlandırır gibi. Bütün film boyunca bu dinamik, Olla’nın gösterdiği karşı tepkinin ivmeli artışıyla devam etmektedir. Ve bu karşı tepki Olla’nın geldiği bilinmezliğe geri dönmesiyle doruğa ulaşır. Biz izleyicilerse filmin bulduğu o zamanda takılı kalırız.

MİSAFİR YAZAR : İZEM TOPAL

Yönetmen / Senaryo : Ariane Labed

Görüntü Yönetmeni : Balthazar Lab

Kurgu : Yorgos Mavropsaridis

Oynayanlar : Romanna Lobach, Grégoire Tachnakian, Jenny Bellay, Gall Gaspard, Ginger Romàn

Ukrayna-Fransa / Kısa-Komedi-Dram / 27 Dk.

Film notum:

CEVAPLA

Please enter your comment!
Please enter your name here