Gerçek ile gerçeküstü arasında gidip gelen bir öykü “The Book of Vision Önsezi Kitabı”

İtalyan ve İsviçreli film yönetmeni ve yapımcı Carlo Shalom Hintermann 1974’de doğmuş, İtalya’da aldığı Sinema Tarihi eğitiminin ardından New York Üniversitesi Film Yönetmenliği bölümünden de mezun olmuş. Önce kısa filmler ve belgeseller çekmiş, Terrence Malick ile ilgili bir belgeselin dört yönetmeni arasına girmiş, Malick’in “Hayat Ağacı” filminin İtalya birimini yapımcılığını ve yönetmenliğini üstlenmiş. Çok sayıda beste yapmış bir müzisyen, film eleştirmeni ve kurgucu da olan Carlo Hintermann’ın senaryosunu Marco Saura ile birlikte yazıp yönettiği ilk kurmaca uzun metrajı “The Book of Vision / Önsezi Kitabı”, Venedik Film Festivali Uluslararası Eleştirmenler Haftası’nın açılışını yapmış.

Geçmişle geleceğin kesiştiği çizginin iki tarafında durmaksızın gidip gelerek, fizyoloji, psikoloji ve ruhiyatçılığı kesiştirerek, bedenlerimizle ruhlarımız arasındaki ilişkiye odaklanan, bilimle duygusal yaşamı aynı potada eritmeye yeltenen “Önsezi Kitabı”, filmin yapımcılığını da üstlenmiş olan Terrence Malick’in temalarına ve mistisizmine çok yakın bir çalışma.

Günümüzde, parlak geleceği olan genç hekim Eva, kariyerini bir yana bırakarak Tıp Tarihi, özellikle de, günümüzün hasta doktor ilişkisindeki kişiliksizlik ve kısırlığın henüz var olmadığı bir dönemde, hastalarını tedavi etmeden önce onlarla konuşan, sorunları kadar duygularıyla da ilgilenen XVIII, yüzyılda yaşamış Prosyalı Doktor Johan Anmuth’la ilgili çalışmalar yapmaya başlar. Tüm varlıkların ve evrenin bir ruh taşıdığını kabul eden antik inançlarla, bilimin temelini sadece mantığın oluşturduğunu söyleyen akılcılığın yenilerde su yüzüne çıktığı zamanda, bu çatışmanın içinde hekimlik yapmaya çalışan Dr. Anmuth, 1800’ü aşkın hastanın umutlarını, korkularını ve düşlerini, yaşam ile ölümün iç içe aktığı duygu ve düşüncelerini, Önsezi Kitabı olarak adlandırdığı bir elyazması ile kayda almaktadır. Anmuth’un ve hastalarının yaşadıkları Eva’yı doğasını, bedenini, hastalığını ve kaderini sorgulamaya ve hayatını bedeli ne olursa olsun dopdolu yaşamaya yöneltecektir…

Doğa ile doğaüstünü bir araya getirmesi, şiirsel bir gerçekçilikle, gerçekçi bir fantastiği harmanlamasıyla, “Önsezi Kitabı”, epey karışık bir yapıya sahip. Bundan gocunmak bir yana Hintermann geçmişteki ve günümüzdeki karakterleri aynı oyunculara yorumlatarak bu karmaşayı daha da arttırmaktan çekinmiyor. Bu filmde de doğa, Malick’in birçok filminde olduğu gibi öncül bir rol üstleniyor. Donna Huanca ve yardımcılarının yarattığı “body art” ölüleri sarıp sarmalayan, onları ebediyen koruyan bu doğayı olağanüstü aksettiriyor. Filmin belki de önemli karakteri de Wenders, Tarantino, Haneke, Polanski ve Bela Tarr gibi büyük yönetmenlerle çalışmış olan, Malick’in “Saklı Bir Yaşam” filmini de çekmiş olan Görüntü Yönetmeni Jörg Widmer’in yarattığı benzersiz görsellik.

Hintermann, daha önce de belirtmiş olduğum gibi, kadın dünyası, beden, geçmiş ve şimdiki zamanların sentezi gibi pek çok Malick temalasını, hem de fazlasıyla ele alıyor. Ancak, ustanın vizyoner bakış açısına sahip olmadığı için, mistik karmaşıklıkları toparlamakta zorlanıyor. Kimi zaman Esoterik anlatılarda kaybolan, kimi zaman aşırı açıklayıcı diyaloglarla tempoyu aksatan filmin kanımca en büyük kusuru, karakterlare derinlik kazandırılamayışı, hemen hepsinin iki boyutlu oluşu.

Bu sebeple, her kareyi sinemaskop bir tablo gibi çeken, karanlığı aydınlıktan daha heyecan verici gösteren Jörg Widmer’in sayesinde filmin her anını heyecanla, nefesim kesilerek izlediğimi; ancak öykünün hiçbir anına inanamadığımı, anlatının hiçbir ayrıntısını hissedemediğimi söylemem gerek.

Sonuç olarak olağanüstü güzel çekilmiş, ilginç bir fikirden çıkmasına karşın yeteri kadar derinleştirilememiş bir çalışma. Yine de parlak bir geleceği olan ilginç bir yönetmeni müjdelediği söylenebilir. Filmin en güzel sekansını da Widmer’e borçlu olduğumuzu, vizyona girer ya da bir şekilde karşınıza çıkarsa o muhteşem final jeneriğini kaçırmamanızı öneririm.

Yönetmen : Carlo S. Hintermann

Senaryo : Carlo S. Hintermann, Marco Saura

Görüntü Yönetmeni : Joerg Widmer

Kurgu : Piero Lassandro

Müzik : Hanan Townshend

Oyuncular : Charles Dance, Lotte Verbeek, Sverrir Gudnason, Isolda Dychauk, Filippo Nigro, Giselda Volodi, Justin Korovkin, Douglas Dean

İtalya-İngiltere-Belçika / Gerilim-Dram-Fantastik / 95 Dk.

Film notum:

1 YORUM

CEVAPLA

Please enter your comment!
Please enter your name here