The Unforgivable / Affedilmez
The Unforgivable (Affedilmez) Bizleri Empatiye Davet Ediyor…
Bir polisi öldürmekten dolayı yirmi yıl hapis yattıktan sonra şartlı salıverilen bir kadının dışarıya çıktıktan sonra başta önyargılar olmak üzere yaşadığı zorlukları anlatıyor Affedilmez filmi.
Yönetmenin bu empati davetine icabet ederken temkinli davrandım açıkçası; affedilen suçlar vardır, affedilmeyecek olan suçlar…
Çocuk istismarcılığı, tecavüz, yıllarca kadına işkence edip sonra onu öldürenler affedilmemeli; cezaevinde çürümeliler!
Diğer suçlulara; özellikle bulunduğu koşullarda suç işlemekten başka çaresi kalmayanlara ikinci bir şans elbette verilmeli; hele de uzun yıllar hapiste yatıp cezasını çektikten sonra dışarıya çıkanların normal bir hayat sürdürmesine hem devlet hem de insanlar yardımcı olmalı; önyargıdan uzak kişiyi yeniden topluma kazandırmak görev olmalı.
Kadın Yönetmenler Çoğalıyor ve Sinemaya Damgalarını Vuruyorlar.
Geçen yıl “Oyunbozan” filmiyle “en iyi yönetmen”ve “en iyi senarist” dalında Alman Film Ödülünü alan Nora Fingscheidt; Oyunbozan’da aykırı bir kız çocuğuna odaklandığı gibi The Unforgivable filmiyle yine aykırı bir kadına odaklanıyor; Ruth Slater; yirmi yıl hapiste yattıktan sonra bile kimseye eyvallahı olmayan, zaman zaman çok sabırlı ve vakur olmasına rağmen zaman zaman öfke kontrolünü kaybeden, içindeki hassaslığı kabalık ve güç gösterisi ile kapatan,karmaşık, gizemli ara-sıra da güldüğüne şahit olduğumuz bir kadına…
Bu özellikteki bir kadını canlandırmak ise olabilecek en iyi oyuncaya düşmüş. Sandra Bullock! Oyunculuğunun ötesinde yüzünün ifadesi adeta bu karaktere birebir oturmuş ifade. Performansı ile de göz dolduruyor…
Geçirilen Travmalar Bir Ömrü Etkiliyor!
Gerek Oyunbozan gerek Affedilmeyen filmi olsun temelinde travmatik öğeler bulunuyor. insan şöyle düşünmeden edemiyor; yönetmen kendi çocukluğunda ne yaşadı da böyle travmatik temayı bu kadar derinlemesine ve güzel işliyor. çünkü her sanatçının eserlerine kendinden bir parça koyduğuna inanırım…
Gelelim Affedilmeyen’e:
Ebeveynlerden ikisini de kaybeden (ki biri intihar etmiştir) Ruth küçük kız kardeşiyle yalnız kalmıştır. Ona kendi çocuğu gibi bakar ve beş yaşına kadar büyütür, Ne var ki bir gün sosyal hizmetlerden gelen memurlar ve komiser kapıya dayanır, kızkardeşini kendisinden koparılacağını düşünen Ruth kapıyı açmak istemez, kapıyı zorla açan komiser evden atılan kurşunla hayatını kaybeder. Sonrası Ruth cezaevine, kız kardeş de evlatlık olarak başka bir eve savrulur.
Ablanın savrulduğu cezaevinde dört duvar arasında Ruth kardeşine duyduğu sevgiyi cevabını alamayacağı mektuplara dökerken, kardeşi Catherine (Aisling Franciosi) ise güven veren bir ailenin evinde başka bir kız kardeşle refah içinde büyümektedir. Müzik yeteneğini keşfeden yeni ebeveyn onu en iyi şekilde eğitir. Catherine’nin parmakları adeta bir günahın hıncını alır gibi piyanonun tuşlarına dokunur!…
Ne var ki kimse geçmişinden kurtulamıyor. Ne Ruth ne de cathi… Hele bir de toplum geçmişinizi affedemiyorsa kişi kendini bu çıkmazdan nasıl kurtarır?
Olay günü yaşadıkları travma peşlerini bırakmaz, ablanın cezaevinden çıktığı gün küçük kardeş dalgınlığından araba kazası geçirir. Bilinçaltında çakılı kalan resimler ömrün bütün duvarlarına asılır. Ne yapsan da kurtulamazsın. onun adı travmadır!
Yönetmen filmin neredeyse her aşamasında bu resimleri bize gösteriyor. Bu resimlerin en önemlisini sona saklıyor ve seyirciyi alaşağı ediyor.
Kadın duyarlılığı ile çekilmiş bir film…
Oyuncular karakterle tamamıyla bütünleşmiş. Öldürülen polisin iki oğlunun 20 yıldan sonra intikam duygusu bana inandırıcı gelmedi, klasik hikayeleri hatırlattı.
Geçmişi affedilmese de affedilmeyen kişinin gerçek kişiliği ortaya çıktığı zaman geleceği affediliyor…
İyi seyirler…
Yönetmen : Nora Fingscheidt
Senaryo : Peter Craig, Hillary Seitz, Courtenay Miles
Görüntü Yönetmeni : Guillermo Navarro
Kurgu : Stephan Bechinger, Joe Walker
Müzik : Dave Fleming, Hans Zimmer
Oyuncular : Sandra Bullock, Vincent D’Onofrio, Jon Bernthal, Richard Thomas, Linda Emond, Aisling Franciosi, Rob Morgan, Emma Nelson
ABD / Gerilim-Dram / 112 Dk.