Yüzleşme
Ulusal Yarışmanın İkinci Filmi
Yüzleşme, senaryosuna da imza atan yönetmen Filiz Kuka’nın temiz oyunculuklarla dolu ilk uzun metraj filmi. Anlatılan Hikaye oldukça trajik, dolayısıyla bu durum filmin her alanına riayet etmiş. Bir ilk filme göre fena sayılmaz, ancak anlattıklarını seyirciye yeterince aktaramıyor diyebiliriz. Bu dezevantajına rağmen Bağımsız film seyircisi filmden çok şikayetçi olmayacaktır.
Trajik öykü
Filiz Kuka’nın kaleme aldığı Yüzleşme filmini 34. Ankara Film Festivali’nde izleme şansı yakaladık. Film prömiyerini 42. İstanbul Film Festivali’nde yaptı. Yazar koltuğu dışında yönetmen koltuğu da Filiz Kuka’ya ait olan film, yönetmenin ilk filmi olma özelliğini taşıyor. Başrollerini Asiye Dinçsoy, Güneş Sayın, Nilay Erdönmez, Okan Urun, Mehmet Bilge Aslan ve Mutlu Güney paylaşıyor. 1 saat 21 dakikalık süresince dram türünde bir filme eşlik ediyoruz. Genel olarak oyuncu yönetimi iyi olan filmde özellikle Asiye Dinçsoy ve Okan Urun’un performansları oldukça başarılı diyebiliriz. Görüntü Yönetiminde Şafak Ildız’ın ismi var. Sinema salonundan mı kaynaklı emin olamayarak, filmin görüntüsünün aşırı karanlık olması izleyiciyi sıkan bir durum olarak nitelendirilebilir. Filmdeki karakterlerden tutun da diyaloglara kadar her şey çok depresif ilerliyor. Her şeyden önce filmin hikayesi oldukça trajik, dolayısıyla bu durum filmin her alanına riayet etmiş. Bir ilk filme göre fena sayılmaz, ancak anlattıklarını seyirciye yeterince aktaramıyor diyebiliriz.
Dünyada Misafirsin
Film, hastalığı ileri safhada olan bir kadının ölümü üzerine dört çocuğunun babalarıyla ilgilenme sürecine odaklanıyor. Hızır (Mutlu Güney) karakteri eşini kaybedince çocukları sırayla onu evlerinde misafir etme kararı alıyorlar. Tabii daha hikayenin başından baba karakteri kısa sürede yer değiştirmek zorunda kalıyor. Çocuklarının Hızır’ı evlerinde misafir etme durumu, seyirciye bu dünyada misafirsin fikrini düşündürüyor. Yani hikayedeki ölüm temasını güçlendiriyor.
Hızır’ın karısına çok eskiden aldığı bir kolyenin onun için çok değerli olduğunu belirtmesi, ancak kolyeyi filmde bir kez gördükten sonra bir daha adının bile geçmemesi ikilemi insanın ikiyüzlülüğünü sorgulamaya itiyor. Aynı şekilde ölen kadının kızlarının, annelerinin eşyalarını toplarken özel günlerde giydiği kıyafeti Sebahat’in ‘’bende kalsın’’ diyerek alıp koklaması ve ‘’tıpkı annem gibi kokuyor’’ demesinin üzerine Kader’in ‘’onu en son teyzem giymişti, annem gibi kokamaz’’ diyerek karşılık vermesi, o kıyafetin bir daha sözünün edilmemesi de aynı duruma hizmet ediyor. Bu bir anlamda insanın ikiyüzlülüğünü gösteriyor, hem de düşününce seyirciyi gerçek hayatta da böyle olmuyor mu sorusuna yöneltiyor. Gerçekte de kayıplarımızın eşyalarına sıcağı sıcağına tutunsak bile, uzun vadede o hatıraların çoğu zaman dönüp yüzüne bile bakmıyoruz. Bu anlamda hikayeyi anlatmak için epey sahici yollar izlenmiş.
Bazı Yüzleşmeler
Evlerinde misafir ettikleri babaları, ölen anne, okula giden çocuklar, işe giden eşler derken hayatın devam eden döngüsü içinde sıradan olan hayatlarında o kadar da sıradan olmayan bir sırrı öğreniyorlar. Okan Urun’un nefis bir tavırla hayat verdiği hasta bakıcı Evren, Hatice’yle görüşmek istiyor. Hatice (Asiye Dinçsoy) 3 yıldır hastanede annesine bakan bu adama hediye olarak bir kutu çikolata götürüyor. Evren, Hatice’ye bir itirafta bulunuyor. Filmin ismini aldığı yüzleşme sahnesi budur diye düşünüyoruz, ancak asıl sahne izleyiciyi finalde bekliyor.
Hatice, annesinin yanlış ilaç verilmesi nedeniyle öldüğünü öğreniyor. Evren’in anlatımına göre bunu ondan anneleri istiyor. 3 yılın sonunda el işaretleriyle anlaşmaya başladıklarını ve o sabah kadının “yeter” dediğini ve ölmek istediğini belirten bir el hareketi yaptığını iddia ediyor; ancak Evren de bunun yüzde yüz doğru olduğundan emin olmadığını söylüyor. O gün elinin ağrı kesici yerine insüline gittiğini ifade ediyor.
Filmde parçalı kurgu tekniği sıkça kullanılmış. Bu sayede Hatice’nin Evren’den öğrendikleri üzerine ne tepki verdiğini göremiyoruz. Öğrendiği bu yeni bilgi gölgesinde Hatice’nin kafası karışıyor ve ne yapacağını bilmiyor. Finalinde babalarının da bildiğini öğrendikleri bu gerçek aracılığıyla beraber yedikleri akşam yemeğinde Hızır’la yüzleşiyorlar.
Durağan giden film, final sekansında bir yükselme beklentisi içine sokuyor. Finalinin sert bir tavırla bitmesi filmi izleyici için daha kalıcı bir hale getirebilirdi; ancak yönetmen işlediği ölüm temasının yeterince ağır olduğunu düşünmüş olabilir. Temiz oyunculuklarla dolu bir film Yüzleşme. Bağımsız film seyircisi filmden çok şikayetçi olmayacaktır.
Yönetmen / Senaryo : Filiz Kuka
Görüntü Yönetmeni: Şafak Ildız
Kurgu : Ömer Günüvar
Oyuncular : Asiye Dinçsoy, Okan Urun, Nilay Erdönmez, Güneş Sayın, Mutlu Güney, Tülay Bursa, Fatih Sevdi, Name Önal
Türkiye / Dram / 81 Dk.