Kötülük Diye Bir Şey Yok / Aku wa sonzai shinai

Japon sakinliği

Ekoloji sorununa bir kasaba yaşamı üzerinden ancak özelinde ise bir baba ve kızı ekseninde de eğilen “Kötülük Diye Bir Şey Yok”, çokça ihtiyaç duyulan doğanın korunması ve mücadele anlayışına daha apolitik bir kıvamda yaklaşıyor. Başlangıçtaki sessiz, minimal dil finalinde de başladığı yerden sona eriyor. Bu filmin artısı olduğu gibi katı gerçekçiliği bekleyen, sorunun cevabını daha çatışmacı görmeye aşina seyirci için bu Japon sakinliği yadırgatıcı gelebilir. Ama yine de rahatlıkla diyebiliriz ki “Kötülük Diye Bir Şey Yok”, haftanın en iyisi. Kaçırmayın.

OrtaKoltuk Puanı:

 

 Kötülük Diye Bir Şey Yok Ama…

2022 yılında “Drive My Car” filmiyle En İyi Uluslararası Film dalında Oscar ödülünü kazanan 45 yaşındaki Japon yönetmen Ryûsuke Hamaguchi‘nin son filmi “Kötülük Diye Bir Şey Yok”, bir kısım festival gösterimlerinden sonra bu hafta vizyona giriyor. Hamaguchi‘nin önceki filmlerine benzer şekilde oldukça sade, stilize ve bir yönüyle iddiasız bir anlatım akışına uygun olan yapım Venedik Film Festivali’nde dünya prömiyerini yapmıştı. Ve Venedik’ten Jüri Özel Ödülü ile dönmüştü.

Ekolojik Tahribat Ve Kasaba Tedirginliği

Kötülük Diye Bir Şey Yok” tamamen ekolojik kaygılardan ilerliyor. Tokyo’ya yakın bir dağ kasabasında yaşayan Takumi (Hitoshi Omil) ve kızı (Ryo Nishikawa) için her şey doğanın ritminde ilerliyor. Doğanın verdiklerine saygılı ve oldukça tamahkâr bir anlayış içindedirler. Zaten yönetmenin kamerasına doğanın tüm renkleri, yaprak gölgeleri oldukça natürel halleriyle yansıyor. Ancak ailenin bu doğa ile uyumlu düzenli yaşamı bir gün doğaya kasteden bir “glamping” tesisi kurmak için taşraya gelen şirketin planları ile farklı bir seyre gidiyor. Taşra sakinleri ile sorunu görüşmeye bile gelmeyen şirket yönetimi, sözde bir toplantı için iki ajans yetkilisini gönderirler.

İşlevleri bir nevi doğal yaşam içinde mutlu olan kasabalılara yeni bir cennete onları ikna etmektir. Kasabaya akın akın insanlar gelecek ve bu da kasabaya para olarak dönecektir. Esasında kasabanın su kaynağını kökten olumsuz etkileyecek ve yaban hayvanları için oldukça tehlikeli olabilecek bu projeyi yetkililer anlatırken gelen itirazlara bile “geri dönüşünüz için teşekkürler”, “bununla ilgileneceğiz” gibi geçiştirici, monoton ifadeler kullanırlar. Bir kasaba sakininin dediği gibi aralarında adeta bir duvar vardır. Bu denli duyarsızdır şirket ajans yetkilileri. Ancak başta Takumi olmak üzere kasaba sakinlerinin itirazları ile finale saklanan sembolik ve biraz da şiirsel anlatıma uygun bir dönüşüm yaşanır.

Meseleye Naif Bakış

Yönetmen Hamaguchi ve doğa durumuna uygun müzikleri ile Eiko Ishibasi filmin ilk anından son kısmına değin tabiat ile iç içe hali sinema salonuna en gerçekçi estetik yapıyla göstermenin yollarını denemişler. Doğanın doğal akışkanlığı bir anda dünyada sıkça görülen kâr hırslı şirketlerin amaçları ile çelişir. Yapımın en uzun sahnesi olan tedirgin kasabalılarla şirket ajans yetkililerinin toplantıdaki çatışması ile doğaya savaş açanların teşhirine çalışılmış. Ne var ki final kısmının yer yer metaforik anlatıma sığınan öyküleme biçimi, ajanstaki görevlilerin de esasında yalnızlıklarına vurgu yapılması ve şirketle çatışmaya girmeleri filmin vurucu bir politik dil kullanımına engel oluyor. Filmin isminden de anlaşıldığı üzere yönetmen oldukça naif bir söylem içinde. Ancak bunun zaman zaman dozunun ayarlanmaması yapımın etkisini ve inandırıcılığını kısmen azaltmış.

Ekoloji sorununa bir kasaba yaşamı üzerinden ancak özelinde ise bir baba ve kızı ekseninde de eğilen “Kötülük Diye Bir Şey Yok”, çokça ihtiyaç duyulan doğanın korunması ve mücadele anlayışına daha apolitik bir kıvamda yaklaşıyor. Başlangıçtaki sessiz, minimal dil finalinde de başladığı yerden sona eriyor. Bu filmin artısı olduğu gibi katı gerçekçiliği bekleyen, sorunun cevabını daha çatışmacı görmeye aşina seyirci için bu Japon sakinliği yadırgatıcı gelebilir. Ama yine de rahatlıkla diyebiliriz ki “Kötülük Diye Bir Şey Yok”, haftanın en iyisi. Kaçırmayın.

Yönetmen : Ryûsuke Hamaguchi

Senaryo : Ryûsuke Hamaguchi, Eiko Ishibashi

Görüntü Yönetmeni : Yoshio Kitagawa

Kurgu : Ryûsuke Hamaguchi, Yoshio Kitagawa

Müzik : Eiko Ishibashi

Oyuncular : Ryûji Kosaka, Ryô Nishikawa, Hitoshi Omika, Ayaka Shibutani, Hazuki Kikuchi, Hiroyuki Miura, Yoshinori Miyata, Taijirô Tamura, Yûto Torii

Japonya / Dram / 106 Dk.

CEVAPLA

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz