”…Böylece hem birini öldürmüş olmanın ağırlığını üzerinde taşıyan hem de aslında hiç kimseyi öldürmemiş birinin hikâyesine odaklanabiliyoruz…”
Roman yazarı Ahmet, yeni romanına sessiz ve huzurlu bir ortamda odaklanabilmek adına İstanbul Taşdelen’de tam ormanın içinde tek başına takılabileceği bir ev satın almıştır. Ancak aradan altı ay geçmesine rağmen bir türlü romanına başlayamayan Ahmet, doğum gününe iki gün kala, orman içindeki çeşmeden su doldurmuş eve dönerken birden sert bir şeye çarpar. Zaten yazma sürecinden dolayı karışık olan zihni, yaşadığı mahallenin keşmekeşi ve komşularının gizemli davranışları yüzünden bulanıklaşırken, Ahmet giderek ne olduğunu anlayamadığı, ama huzurunu bozan olaylarla karşılaşmaya başlar. Daha önce hiç görmediği bir kara köpek bir akşam evine ve bahçesine girer, çeşme başında gördüğü Örümcek Adam suratlı topu da, bir gece evinde bulur, evine giderken geçtiği boş sanayi sitesinde oynayan, var olup olmadıkları şüpheli çocuklarla karşılaşır ve zamanla neyin hayal neyin gerçek olduğu birbirine iyice karışmaya başlar…
Mehmet Emin Yıldırım’ın yazıp yönettiği “Şair” (2020), yaratı ile yaratıcısı arasındaki ilişkiye özgün bir bakış açısı getiriyor. Anlatıdaki karışıklık hayal ile gerçeğin birbirine girmesinden değil, Ahmet’in gerçekten yaşadıklarıyla romanının kurmaca dünyasına yansımasının iç içe geçmesindendir. Yıldırım, Hakan Körezli’nin çok başarılı görüntülerinin ve Bülent Ünal’ın özgün müziğinin desteğiyle tedirgin edici bir ortam yaratarak, Ahmet’in huzursuz iç dünyasını da başarıyla var ediyor.
Düşlenenlerin gerçeküstü boyutunu yaşanan olayların gerçekliğiyle ustaca dengeleyen Yıldırım’ın bu dengeyi tutturmasında, hem filmin neredeyse her karesinde var olan Ahmet’in hem de tüm yan karakterlerin üç boyutlu, derinlikli kişiler olarak tasarlamış olmasının büyük etkisi var.
Doğum günü için gelen arkadaşlarıyla geçirilen gece, her anı ve her sözcüğüyle gerçek ve inandırıcı. Kadın arkadaşıyla ikili sohbeti, sanki tasarlanmış bir sahne değil de iki insanın gerçekten yaşadığı bir sekans olarak çok başarılı. Sonlara doğru gelişen gerilimin müthiş inandırıcı anlatımına kimi küçük gerçeküstücü ayrıntıların ustaca yerleştirilmesi de etkileyici.
Tabii ki festivalin “Körleşme”, “Plaza”, ”Bina” gibi bazı filmleriyle ilgili bir eleştirim “Şair” için de geçerli. Bunların hepsi de çok başarılı birer Kısa ya da Orta Metraj olabilecek malzemeyi Uzun Metraja uyguladıkları için biraz fazla uzayıp sarkıyorlar.
Sağlam senaryoyu çok iyi bir oyuncu yönetimi de destekliyor. Hem Ahmet’i canlandıran Hakan Atalay’ın hem bütün ekibin, doğal ve inandırıcı yorumları çok iyi.
Sonuç olarak, aslında bildik bir öyküyü, farklı ve özgün bir bakış açısıyla ele alan “Şair”, bir başyapıt olmasa da, edebi bir ilişkiyi sağlam bir sinemasal anlatımla ele alan bir film. Vizyonda izlerseniz pişman olmazsınız.
Yönetmen / Senaryo / Yapımcı : Mehmet Emin Yıldırım
Görüntü Yönetmeni : Hakan Körezli
Müzik : Bülent İnal
Oyuncular : Hakan Atalay, Melissa Özge Yıldırımer, Sedat Kalkavan, Bilal Çatalçekiç, Suna Selen, Tonguç Oksal, Batur Belirdi, Açelya Dadalı, Mertkan Arat, Hazal Manduz, Baran Manduz
Türkiye / Dram / 99 Dk.
ortakoltuk.com